Gloster Gauntlet mk II
Suomessa on experimental-koneeksi rekisteröity lentokelpoinen
Gloster Gauntlet II, GT-400 (OH-XGT). Tämän koneen omistaa
Lentotekniikan Kilta, joka sai sen entisöityä Ilmavoimien
Teknillisen Koulun tiloissa vuosina 1977 - 1982. Entisöintiin
kului noin 12000 miestyötuntia ja suurimman osan tästä tekivät
Kalevi Eskonmaa ja Aulis Pakarinen, mutta työhön osallistui
monia muitakin henkilöitä. Jyrki Laukkanen lensi entisöidyn GT:n
ensilennon 10.5.1982. Jyrki lensi koelennot ja on ollut myös
koneen pääasiallinen näytöslentäjä Kone palkittiin maailman
parhaiten rakennettuna experimental-koneena vuonna 1982, saaden
FAI:n Phoenix-palkinnon. Kone on nykyään nähtävissä Karhulan
Ilmailukerhon lentomuseossa ja kesäisin muutamissa
lentonäytöksissä.
Se on ainoa tyyppinsä edustaja maailmassa. Kone koostuu kahden
vuonna 1976 Juupajoelta maatilalta löytyneen Gauntletin
jäännöksistä, jotka Lentotekniikan Kilta tuolloin osti.
Juupajoen maanviljelijät olivat ostaneet koneet 1950-luvulla
Ilmavoimien romuhuutokaupasta maatilan tarveaineiksi. Kunnoltaan
parempi kone, rekisterinumeroltaan GT-400 (englantilainen
sarjanumero K5271), otettiin entisöinnin kohteeksi. Kone oli
otettu RAF:n käyttöön 14. tammikuuta 1936 ja se tuotiin Suomeen
12. huhtikuuta 1940. Sitä käytettiin harjoituskoneena. Se lensi
viimeisen lentonsa 15. helmikuuta 1945 ja poistettiin käytöstä
134 lentotunnin jälkeen 2. tammikuuta 1950. Konetta
entisöitäessä alkuperäismallista Bristol Mercury -moottoria ei
ollut saatavilla lentokuntoon, joten koneeseen asennettiin
Percival Pembroke -koneesta peräisin oleva Alvis Leonides
-moottori. Koneen päätelineen nykyiset pyörät ovat peräisin
Polikarpov I-153 -hävittäjästä. Gauntlet on lentänyt entisöinnin
jälkeen jo yli 300 tuntia.
Talvisodan sytyttyä Suomi alkoi kuumeisesti hankkia
sotamateriaalia. Etelä-Afrikan Liittovaltio oli voimakkaasti
tukemassa Suomea ja ostettuaan Gloster Gauntlet II -hävittäjiä
Britanniasta, se lahjoitti näitä Suomelle 24 kpl. Britanniassa
Gauntletit tulivat palveluskäyttöön vuosina 1934 - 1936 ja
parhaimmillaan 14 laivuetta operoi koneella Britanniassa.
Kaikkiaan Gauntletteja rakennettiin 245 kappaletta. Vuoden 1940
aikana konetyyppi poistui Britanniassa ensilinjan
hävittäjäkäytöstä. Suomeen lahjoitetut koneet laivattiin
Britanniasta Ruotsiin, josta ne toimitettiin Suomeen keväällä
1940. Jo saapuessaan Gauntletit olivat vanhentuneita
sotakoneiksi ja ne otettiinkin koulutuskäyttöön.
Nyt tämä Gloster Gauntlet on maalattu Jatkosodan aikaiseen
sotamaalaukseen, jota koristavat Ilmavoimien sodan aikaiset
kansallisuustunnukset eli siniset hakaristit. Konetta lentää
nykyisin Jyrki Laukkanen. Hän on ollut koneen pääasiallinen
näytöslentäjä. Alkuvaiheessa näytöslentoja suoritti myös Paavo
Janhunen.