MiG-15UTI
|
|
|
|
MiG-15 on Mikojan-Gurevitsin suunnittelutoimiston suunnittelema
yksipaikkainen ja yksimoottorinen ns. ensimmäisen polven
suihkuhävittäjäkone. Koneen prototyyppi lensi ensilentonsa
30.12.1947 ja sarjatuotanto alkoi heti. Ensimmäiset sarjavalmistetut
koneet luovutettiin Neuvostoliiton ilmavoimille vuonna 1949. Konetta
valmistettiin Neuvostoliiton lisäksi Puolassa, Tsekkoslovakiassa ja
Kiinassa kaikki muunnokset mukaan laskien yli 16 000 kpl.
Kaksipaikkaisen MiG-15UTI-version ensilento tapahtui 23.5.1949.
Versiota rakennettiin noin 7 500 kpl. Suomen Ilmavoimat tutustui
MiG-15-koneeseen jo vuonna 1954, jolloin sitä tarjottiin Suomen
Ilmavoimille. Konetta ei kuitenkaan silloin tilattu. Vasta vuonna
1962 tilattiin neljä MiG-15UTI-konetta käytettäväksi välityyppinä
MiG-21F-13-suihkuhävittäjiin siirryttäessä. Koneen
lento-ominaisuudet olivat hyvä mutta koneen käsittely maassa oli
hankalaa. Konetyyppi täytti tehtävänsä huonosti ja koneilla
lennettiin vähän. Tyypin viimeisen lennon lensi MU-4 7.2.1977.
|
|
MiG-15 UTI -koneet
saapuivat Rissalaan 10.11.1962. Koneet palvelivat tukikohdassa
Hävittäjälentolaivue 31:n 3. lentueessa. Konetyypin viimeinen lento
Ilmavoimissa tapahtui MU-4:llä Rissalasta Luonetjärvelle 7.2.1977.
|
|
Yleiset ominaisuudet • Moottori: Klimov RD-45 FA, 22,7 kN • Kärkiväli 10,08 m • Pituus 10,04 m • Korkeus 3,40 m • Lentopaino 4850 kg Suoritusarvot • Nopeus 1 015 km/h • Nousuaika 10 000 m → 7 min • Lakikorkeus 14 600 m • Toimintamatka lisäsäiliöillä 1 265 km Aseistus Yksi 12,7mm UBK-Je -konekivääri tai yksi 23 mm NS-23 -tykki |
|
I lk postimerkki MiG 15UTI tilattavissa sihteeriltä 10 kpl arkeissa 35 €.
|