IVL Haukka
oli Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan (IVL) pääsuunnittelijan,
insinööri Kurt Bergerin suunnittelema kaksitasoinen
hävittäjälentokone vuodelta 1927. Ulkomailta hankitun ensimmäisen
hävittäjälentolaivueen jatkoksi oli tarkoitus rakentaa kotimaassa
hävittäjiä lisenssillä. Kun lisenssivalmitus kariutui, Kurt Berger
suunnitteli IVL C.24- ja IVL C.25 -hävittäjät, jotka pilasi
epäluotettava Siemens Halske Sh IIIA -moottori.
Kolmannen hävittäjäkonstruktionsa Kurt Berger suunnitteli Bristol
Jupiter -tähtimoottorin ja Englannista saatujen oppien varaan.
Lopputulos, IVL Haukka I lensi ensilentonsa 17. maaliskuuta 1927.
Konetta vertailtiin Gloster Gamecock -hävittäjään ja koneet olivat
hyvin tasaveroisia suorituskyvyltään. Haukka I:n heikkous oli
olematon näkyvyys eteen alaviistoon, sillä kaksitasoisen koneen
yläsiipi oli kiinnitetty runkoon. Tämän vuoksi Berger suunnitteli
uuden version, jota syksyllä 1927 tilattiin kaksi kappaletta.
IVL Haukka II kilpaili vuonna 1928 tasapäisesti Gloster Gamecockin
kanssa. Valinnassa päädyttiin kuitenkin Gloster Gamecock II:een,
joita rakennettiin lentokonetehtaalla lisenssillä 15 kappaletta.
Haukat olivat aikanaan hyvin vähäisessä käytössä. Haukka I (HA-39)
vaurioitui 7. lokakuuta 1927. Kone korjattiin lentokelpoiseksi mutta
sitä käytettiin vain havaintovälineenä ja kone poistettiin vuonna
1931. Haukka II:n toinen prototyyppi (HA-40) meni laskussa 7.
heinäkuuta 1930 ympäri. Toinen prototyyppi (HA-41) vaurioitui 21.
maaliskuuta 1929 ja uudelleen 3. syyskuuta 1930. Kone korjattiin
kuitenkin lentokelpoiseksi ja se lensi konetyypin viimeisen lennon
8. lokakuuta 1930. Haukka II:t poistettiin vuonna 1933. HA-39 ja
HA-41 varastoitiin museokäyttöä varten.
HA-41 on entisöitynä ilmailumuseossamme.
|
|