Aero A 11
|
|
|
|
Aero A-11
|
|
Tsekkoslovakialaisen kaksipaikkaisen ja -tasoisen kevyen pommi- ja tiedustelukoneen Aero A-11:n ensilento tapahtui vuonna 1923. Tehdas rakensi konetta useana eri versiona Tsekkoslovakian ilmavoimille noin 250 kappaletta. Suomi hankki eräänlaisena väliaikaisratkaisuna Breguet 14 -koneiden korvaajaksi valitun N.V.I. F.K.31 -koneen kehittämisen viivästyttyä 8 Aero A-11HS -konetta vuonna 1927. Valintaperusteina oli edullinen hinta ja nopea toimitusaikataulu. Suomalaisissa koneissa oli 300 hv Hispano-Suiza -moottori. Konetyyppi osoittautui ominaisuuksiltaan hyväksi ja sitä käytettiin vuoteen 1939 saakka. Kone on ainoa säilynyt konetyyppinsä edustaja maailmassa. Koneen tunnus: AE-47 Kone on näytteillä Hallinportin museossamme. Kone on entisöity.
|
|
Yleiset ominaisuudet Moottori: 1 x 300 hv Hispano-Suiza Pituus: 8.1 m Kärkiväli: 12,8 m Pinta-ala: 12.77 m Korkeus: 3.10 m Tyhjäpaino: 1,514 kg Huippunopeus: 218 km/h Max lentomatka: 750 km Lentokorkeus: 7,193 m Range: 750 km Aseistus: 1 x 7.62 mm konekivääri Miehistö: 2 |
![]() |
![]() |
I lk postimerkki Aero A 11 tilattavissa sihteeriltä 10 kpl arkeissa 35 €.
|