Rumpler 6B2

 

 

Rumpler 6B 

oli Rumpler Flugzeugwerken valmistama sekarakenteinen (puurima ja teräsputkirakenne) yksipaikkainen kaksitasoinen ensimmäisen maailmansodan aikainen hävittäjälentokone, jonka prototyyppi valmistui 1916.

Konetyypin kehitys

Rumpler osallistui 1916 yhdessä kahdeksan saksalaisen lentokonetehtaan kanssa suunnittelukilpailuun, jossa haettiin Saksan laivastolle yksipaikkaista meritoimintakykyistä hävittäjää. Rumplerin 6B1 oli kolmen tehtaan tyyppien joukossa, jotka pääsivät sarjatuotantoon.

6B1 kehitettiin ajan säästämiseksi onnistuneen Rumpler C.I -maatiedustelu-koneen pohjalta. 6B1 muunnosta valmistettiin 38 kappaletta, ja sillä lennettiin pääasiassa Pohjanmerellä ja Mustallamerellä. 6B2 -versiossa koneen aseistus kasvoi kahteen konekivääriin, ja sen nokkaa muutettiin tylpemmäksi potkurin hyötysuhteen parantamiseksi. 6B2 -muunnosta valmistettiin kaikkiaan 50 kappaletta.

 

Rumpler Suomeen 1918

Suomen vapaussodan kestäessä yritettiin hankkia lentokoneita varsinkin Ruotsista ja Saksasta. 
Helmikuussa 1918 Valkoinen armeija tilasi yhden Rumplerin ja seitsemän muuta konetta Saksasta. Hankittuun kone-erään kuului yksi Rumpler 6B -vesihävittäjä  joka saapui Vaasaan S/S Virgolla huhtikuussa Saksasta 1918, ja se sai aluksi tunnuksen F 20, joka myöhemmin vaihdettiin D.60/18:sta. Kone kuljetettiin Tampereelle Lento-osasto I:een, missä sitä ei kuitenkaan koottu lentokuntoon. Kone päätyi lopulta Sortavalaan Helsingin Hermannin lentoaseman kautta lokakuussa 1918.  Sitä käytettiin kellukekoneena Sortavalassa, hangelta toimien. Sillä lennettiin seuraavan vuoden tammikuussa kolme lentoa jään päältä, minkä jälkeen kone poistettiin käytöstä omavaltaisesti. Ilmailuvoimien esikunta määräsi konetyypin kuitenkin korjattavaksi Santahaminaan, mihin se saapui maaliskuussa 1919. Koneen tunnus vaihtui korjauksen yhteydessä 1.C.310:ksi.
Vänrikki Martti Davidsson teki 4. lokakuuta 1919 Rumplerilla ensimmäisen silmukan Suomassa, minkä jälkeen kone lähetettiin Koivistolle 24. lokakuuta, missä se tuhoutui samana päivänä ohjauslaitteisiin tulleen vian seurauksena. Kone joutui syöksykierteeseen ja putosi veteen. Sitä lentänyt luutnantti Rafael Hallamaa selvisi onnettomuudesta hengissä.

Vuoden 1918 lopulla suomalaiset kävivät ostamassa lentokoneita Virosta. Toinen Rumpler 6B2 -tyyppinen hävittäjä ostettiin saksalaisen lentoaseman kapinoivilta matruuseilta Tallinnasta vuoden 1918 lopulla. Tähän Tallinnasta saatuun koneryhmään kuului myös Rumpler 6B, joka oli kuitenkin huonossa kunnossa. Tästä Rumpler'ista ja Koivistolla tuhoutuneesta kunnostettiin Santahaminassa Ilmailutelakalla 1925 lentokuntoinen Rumpler ja kone palautettiin korjattuna Ilmailukoululle kesällä 1926..  Se sai tunnuksen 5A1, mutta otettiin käytöön vasta vuoden 1922 lopulla Ilmailukoulussa. Koneeseen asennettiin korjauksissa lokakuun 1925 ja heinäkuun 1926 välillä Rumpler C.VIII:n siivet ja erilainen sivuperäsin. Tuolloin kone oli kylläkin lentokelpoinen, mutta mm akrobatia oli koneella kielletty. Syksyllä 1926 kone purettiin varastoon ja keväällä 1927 se luovutettiin Santahaminaan poistettavaksi. Kone kuitenkin taas korjattiin ja luovutettiin kesällä 1927 Ilmailukouluun käyttöön. Ilmailukoulu kieltäytyi kuitenkin lentämästä sillä, jolloin komitea ryhtyi tutkimaan tilannetta. Tutkinnan perusteella Rumpler määrättiin 27.8.1927 opetusvälineeksi. Tällä koneyksilöllä oli lennetty tuolloin noin 35 tuntia Suomessa. minkä jälkeen se palveli Ilmailukoulussa saman vuoden lokakuuhun saakka. Ilmailuvoimien luetteloista se poistettiin hieman alle vuotta myöhemmin syyskuussa 1927, jolloin se oli lentänyt vain 35 tuntia.

Rumpler 6B oli puu- ja teräsputkirakenteinen 2-tasoinen, 1-paikkainen kellukehävittäjä. Ensimmäiset Rumpler 6B -koneet valmistettiin Saksassa vuonna 1916. Koneen kellukkeet olivat hyvin sirot ja ne olivat myöhemmin malleina suomalaisia kellukemalleja rakennettaessa. 

Museomme kone on tämä Virosta ostettu Rumpler 6B tunnuksella 5A1.

 

Yleiset ominaisuudet

• Miehistö: 1
• Pituus: 9,05 m
• Kärkiväli: 12,20 m
• Korkeus: 3,53 m
• Siipipinta-ala: 36 m²
• Tyhjäpaino: 854 kg
• Lentopaino: 1 134 kg
• Voimalaite: Mercedes D.III -kuusisylinterinen rivimoottori; 119 kW (160 hv)

Suoritusarvot

• Lentoaika: 4 h
• Lakikorkeus: 5 000 m
• Nousuaika: 3000 metriin 18 min
Aseistus

• 1 × 7,92 mm Spandau LMG 08/15 -konekivääri

   
 

I lk postimerkki Rumpler 6B2 tilattavissa

sihteeriltä 10 kpl arkeissa 30 €.