MiG-15UTI

 

 

 


Mikojan-Gurevitš MiG-15 (МиГ-15)

MiG-15 on Mikojan-Gurevitsin suunnittelutoimiston suunnittelema yksipaikkainen ja yksimoottorinen ns. ensimmäisen polven suihkuhävittäjäkone. Koneen prototyyppi lensi ensilentonsa 30.12.1947 ja sarjatuotanto alkoi heti. Ensimmäiset sarjavalmistetut koneet luovutettiin Neuvostoliiton ilmavoimille vuonna 1949. Konetta valmistettiin Neuvostoliiton lisäksi Puolassa, Tsekkoslovakiassa ja Kiinassa kaikki muunnokset mukaan laskien yli 16 000 kpl. Kaksipaikkaisen MiG-15UTI-version ensilento tapahtui 23.5.1949. Versiota rakennettiin noin 7 500 kpl. Suomen Ilmavoimat tutustui MiG-15-koneeseen jo vuonna 1954, jolloin sitä tarjottiin Suomen Ilmavoimille. Konetta ei kuitenkaan silloin tilattu. Vasta vuonna 1962 tilattiin neljä MiG-15UTI-konetta käytettäväksi välityyppinä MiG-21F-13-suihkuhävittäjiin siirryttäessä. Koneen lento-ominaisuudet olivat hyvä mutta koneen käsittely maassa oli hankalaa. Konetyyppi täytti tehtävänsä huonosti ja koneilla lennettiin vähän. Tyypin viimeisen lennon lensi MU-4 7.2.1977.
Koneen tunnus: MU-1
Kone on näytteillä Ilmailumuseomme ulkoalueella.

 

 

MiG-15 UTI -koneet saapuivat Rissalaan 10.11.1962. Koneet palvelivat tukikohdassa Hävittäjälentolaivue 31:n 3. lentueessa. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa tapahtui MU-4:llä Rissalasta Luonetjärvelle 7.2.1977.
Kaksipaikkaisilla MiG-15 UTI -koneilla koulutettiin lentäjiä uusiin ääntänopeampiin MiG-21F-hävittäjiin, jotka lämpöhakeutuvine ohjuksineen nostivat ilmapuolustuksemme torjuntakyvyn aivan uudelle tasolle Vampire- ja Gnat-hävittäjien jälkeen.
Suomen Ilmavoimilla oli vuosina 1962 -1977 käytössä kaikkiaan neljä MiG-15 UTI -konetta . Niiden tunnukset olivat MU-1 - 4. Koneen lempinimi oli Mukelo.
MU-3 tuhoutui lento-onnettomuudessa Sumiaisissa 27.11.1970 ohjaajan pelastautuessa heittoistuimella. MU-1 on Hallinportin ilmailumuseossa Jämsässä, MU-2 Vesivehmaalla ja MU-4 Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella.
Konetyypin ensilento tehtiin 1947. MiG-15:n Klimov-suihkumoottori perustui Englannin 40-luvulla Neuvostoliittoon myymiin Rolls Royce Nene -voimanlähteisiin.
Koneita rakennettiin Neuvostoliitossa pitkälti yli 10 000 kappaletta. Lisäksi konetta valmistettiin lisenssillä, joten kokonaismääräksi arvioidaan jopa 18 000.
Kuuluisuuteen MiG-15 nousi 50-luvun alussa Korean sodassa, jossa nuolimuotoisella siivellä varustetun koneen suorituskyky oli suuri yllätys länsimaille. MiG-15 ja Yhdysvaltojen silloinen ensilinjan hävittäjä North American F-86 Sabre taistelivatkin tasavertaisesti ilmaherruudesta Korean taivaalla.

 


Yleiset ominaisuudet
• Moottori: Klimov RD-45 FA, 22,7 kN
• Kärkiväli 10,08 m
• Pituus 10,04 m
• Korkeus 3,40 m
• Lentopaino 4850 kg


Suoritusarvot
• Nopeus 1 015 km/h
• Nousuaika 10 000 m → 7 min
• Lakikorkeus 14 600 m
• Toimintamatka lisäsäiliöillä 1 265 km

Aseistus
Yksi 12,7mm UBK-Je -konekivääri tai yksi 23 mm NS-23 -tykki

 
   
 
 

I lk postimerkki MiG 15UTI tilattavissa

sihteeriltä 10 kpl arkeissa 30 €.