Bristol Bulldog Mk IVa

 

 

 
Bristol Bulldog IVA -koneet Suomeen 1934

Suomen ilmavoimat tilasi 17 Bristol Bulldog Mk. IVA -konetta Bristolilta vuonna 1934. Koneet koelennettiin ja luovutettiin ilmavoimille joulukuun 1934 ja seuraavan vuoden tammikuun välillä Filtonissa, mistä valmiit yksilöt laivattiin Suomeen. Kotimaassa tyypin ensimmäinen lento tehtiin koneyksilö BU-62:lla 20. helmikuuta 1935. Bulldogit sijoitettiin alkuun Suur-Merijoen Lentoasema 5:lle. Koelentueen tyyppikokeissa tyyppi todettiin lento-omintaisuuksiensa puolesta pääosin hyväksi. Bulldog oli ilmavoimien ensimmäinen, joka ylitti 300 km/h vaakalentonopeuden. Lentomestari Urho Heiskala luonnehti koneen syöksykierreominaisuuksia ”täysin epänormaaleiksi”, sillä Bulldog oikeni syöksykierteestä kovin heikosti. Syöksykierreominaisuudet eivät olleet tyypin ainoa ongelma: koneiden rakenteissa havaittiin jo lyhyen käytön jälkeen murtumia, ja rakenteita jouduttiin vahvistamaan. Bulldogit aseistettiin vasta vuonna 1937.

Koneet siirrettiin vuonna 1938 Utin lentokentälle sijoitetulle Lentolaivue 26:lle. Talvisodan alkaessa ne olivat Karjalan kannaksen Heinjoella, missä koneilla saavutettiin Suomen ilmavoimien sodan ensimmäinen ilmavoitto. Koneet olivat talvisodan aika sijoitettuna muun muassa Mensuvaaraan, Käkisalmelle, Immolaan, Parolaan ja Turun lähellä sijainneelle Littoistenjärvelle. Koneilla saavutettiin talvisodassa kaikkiaan kuusi ilmavoittoa, vaikka ne olivat tuolloin jo varsin vanhentunutta kalustoa.

 

 

Bristol Bulldogit muodostivat Suomen ilmavoimien hävittäjäkaluston rungon vuosina 1935–1938 korvaten Gloster Gamecockit.
Talvisodan alussa jäljellä olevat 15 Bulldogia oli Lentolaivue 26:n kalustoa ja niitä käytettiin siis vielä hävittäjätehtävissä. Helmikuussa 1940 koneet luovutettiin Täydennyslentorykmentti 2:lle, minkä jälkeen niitä käytettiin vain koulutuskoneina. Sotatoimissa koneella saavutettiin kuusi ilmavoittoa ja menetettiin yksi kone.
Tyypin viimeinen lento Suomen ilmavoimissa lennettiin 22. helmikuuta 1944 koneyksilöllä BU-59, joka on nykyään entisöitynä ilmailumuseossamme.
Kone on toinen säilyneistä konetyypin edustajista maailmassa.


Yleiset ominaisuudet
Pituus: 7,72 m
• Kärkiväli: 10,26 m
• Korkeus: 2,77 m
• Siipipinta-ala: 27,3 m²
• Tyhjäpaino: 1 375 kg
• Lentopaino: 1 860 kg
• Voimalaite: 1 × Bristol Mercury VI S2 -yhdeksänsylinterinen tähtimoottori; 481 kW (645 hv) 4 274 metrin korkeudessa

Suoritusarvot
• Suurin nopeus: 335 km/h (4 880 metrissä), 275 km/h (pinnassa)
• Lentomatka: 770 km
• Lakikorkeus: 10 200 m
• Nousukyky: 7 m/s (alle 4 000 metrissä)

Aseistus
• 2 × tahdistettua 7,7 mm:n Vickers Mk. I -konekivääriä rungossa
• 4 × 12,5 kg:n pommia ripustimissa
 
   
 
 

I lk postimerkki Bristol Bulldog IVa tilattavissa

sihteeriltä 10 kpl arkeissa 35 €.